ترمینال تابلویی فونیکس

ترمینال تابلویی فونیکس کنتاکت

ترمینال تابلویی فونیکس کنتاکت پرکاربرد در تجهیزات جانبی صنعت برق و تابلوسازی

ازپرکاربردترین تجهیزات جانبی در حوزه صنعت برق، اتوماسیون صنعتی و تابلوسازی میتوان به ترمینال تابلویی phoenix contact اشاره کرد.

کاربرد Terminal Blocks Phoenix Contactدر تابلو برق چیست؟

با استفاده از سیستم ترمینال های ماژولار ریلی فونیکس کنتاکت مصرف کننده هر انتخابی برای ایجاد اتصالات خواهد داشت و صرف نظر از اینکه ترمینال از نوع پیچی فنری و فشاری یا اتصال سریع باشد، کلیه ملحقات جانبی جهت ترکیب کردن ترمینال ها با یکدیگر وجود دارد. ترمینال های فونیکس کنتاکت در تمامی صنایع کاربرد دارد و دارای استانداردهای بین المللی هستند که از جمله آن می توان به استاندارد EX و نیز تاییدیه راه آهن برای ترمینال های فنری فونیکس کنتاکت اشاره نمود .

ترمینال تابلویی فونیکس

اجزا تشکیل دهنده ترمینال تابلویی فونیکس کنتاکت:

 هر ترمینال تابلویی  فونیکس کنتاکت از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • بخش فلزی جهت اتصال سیم و ایجاد ارتباط الکتریکی بین دو یا چند هادی
  • بخش عایقی جهت ایزوله کردن ولتاژ و نگهداری از بخش فلزی

”شرکت فونیکس کنتاکت در بخش فلزی به طور کامل از آلیاژ مرغوب مس استفاده می کند(بخصوص در ترمینال های پیچی). استفاده از مس در بخش فلزی باعث هدایت بهتر جریان و ایجاد اتصالی کامل(کمترین مقاومت) در ترمینال می گردد. استفاده از آلیاژ مس در تمامی قسمت های فلزی ترمینال های فونیکس کنتاکت (حتی پیچ و محفظه نگهدارنده سیم) باعث گردیده تا در کنار هدایت بهتر؛ از ایجاد پیل الکتریکی در آن و خوردگی قطعات جلوگیری گردد. علاوه بر آن وجود آلیاژ مس به صورت یکپارچه در ترمینال های تابلویی فونیکس کنتاکت باعث شده تا در هنگام انقباض و انبساط ناشی از نوسان دما ؛ سیم های متصل به ترمینال محکم در جای خود قرار گیرند و شل نشوند. روکش نیکل در روی قطعات فلزی ترمینال ها نیز به زیبایی – استحکام و مقاومت در شرایط سخت صنعتی می افزاید.“

”بخش عایقی ترمینال های فونیکس کنتاکت نیز از جنس پلی آمید ساخته می شود تاعلاوه بر استحکام و قابلیت ارتجاعی ؛ باعث مقاومت در برابر آتش و همچنین خفه نمودن حریق در خود شده و از پیشرفت آتش سوزی در تابلو جلوگیری می کند ودر نهایت ضریب ایمنی را بالا می برد.“

 

سایز Terminal Blockes فونیکس کنتاکت:

سایز ترمینال های ماژولار ریلی براساس سطح مقطع سیم تقسیم بندی می شود که معمولا از سایز ۲.۵ میلی متر آغاز و تا سایز ۲۴۰ میلی متر مربع ادامه خواهد داشت.


انواع ترمینال های ماژولار ریلی فونیکس کنتاکت:

۱ـ ترمینال های پیچی :

از مدل های این سری از ترمینال ها میتوان به سه مدل ترمینال سری TB ، ترمینال سری UT ، ترمینال سری UK اشاره کرد.

سری UK: ترمینال های پیچی با قابلیت اتصال سیم های تا مقطع ۲۴۰ میلی متر مربع از کامل ترین و پر فروش ترین ترمینال های فونیکس کنتاکت می باشد.

سری UT: این ترمینال ها با کیفیت بالا امکان اتصال ۲ ردیف جامپر را ایجاد کرده اند و تاسطح مقطع ۳۵ میلی متر مربع موجود می باشند.

سری TB: این سری از ترمینال های فونیکس کنتاکت از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه بوده و در زمره ترمینال های اقتصادی و پر فروش قرار دارد.

 

۲ ـ ترمینال های فنری فونیکس کنتاکت :

 سری ST : ترمینال های فنری بهترین نوع ترمینال در برابر ارتعاشات می باشند و با کاهش سایز این ترمینال ها نسبت به ترمینال های مشابه در نوع پیچی فضای کمتری در تابلو اشغال می کنند.ترمینال های سری ST بدون نیاز به پیچ و حتی بدون نیاز به سرسیم برای انواع سیم ها (سیم افشان و سیم استخوانی ) جهت پایین آوردن زمان سیم بندی و بالا رفتن سرعت نصب بکار می روند

 

۳ ـ ترمینال های فشاری فونیکس کنتاکت:

 این گروه از ترمینال ها بیشتر برای سیم های تک رشته (استخوانی) قابل استفاده می باشند این سری از ترمینال ها نیز در انواع فیوزدار و چاقویی و غیره نیز موجود می باشد.

 

۴ ـ ترمینال های اتصال سریع فونیکس کنتاکت:

این گروه از ترمینال ها در سایز های پایین می باشند و زمان سیم بندی را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد و سرعت کار بسیار بالا می رود برای استفاده از این ترمینال ها نیازی برای برداشتن روکش عایقی سیم نداریم

ترمینال تابلویی فونیکس کنتاکت

نتیجه و جمع بندی:

اجزای  جدایی‌ ناپذیر  تابلو های برق  و دیگر سیستم‌های الکترونیکی  ترمینال های تابلویی  هستند که دارای انواع مختلف با کاربرد های متفاوت در بازار است. ترمینال های تابلویی در واقع ابزاری مطمئن و آسان برای برقراری اتصال با سرعت بالا و تعداد زیادی از انشعابات در سیستم می باشند

 

درباره فونیکس کنتاکت:

شرکت آلمانی فونیکس کنتاکت با بیش از ۱۰۰ سال سابقه و تولید انواع مختلف برقگیر ها، منابع تغذیهُ ترمینال های تابلویی و … یکی از بزرگترین شرکت های عرضه تجهیزات برق و الکترونیک در زمینه اتوماسیون صنعتی بوده و علاوه بر کارخانجات متعدد در کشور آلمان، با تاسیس خطوط تولید انحصاری خود در کشورهای صنعتی جهان، توانسته است محصولات خود را در شش گروه مختلف و با کیفیت بسیار بالا به صنایع مختلف ارائه نماید.

درباره پایکار بنیان:

شرکت پایکار بنیان نماینده رسمی فونیکس کنتاکت به منظور شناخت نیازمندی های کشور در زمینه اتوماسیون صنعتی در ایران مفتخر به ارائه و تامین ترمینال های تابلویی به مشتریان و تابلوسازان صنعت برق از سالیان گذشته می باشد.