منبع تغذیه فونیکس کنتاکت

با منبع تغذیه چگونه از ورود ولتاژهای اضافی جلوگیری کنیم؟

با استفاده از منبع تغذیه فونیکس کنتاکت چگونه از آسیب به تجهیزات الکترونیکی جلوگیری کنیم؟

کار کردن با برق بسیارمهیج، سرگرم کننده و در عین حال خطرناک است. هر مجموعه ای برای حفاظت از تجهیزات صنعتی خود، اقدامات محافظه کارانه از قبیل مجهز سازی سیستم های صنعتی به تجهیزات مناسب محافظ الکترونیکی و منابع تغذیه، می کند.

در فصل ششم آیین نامه حفاظت و بهداشت کار در چندین ماده به صورت مستقیم به لزوم رعایت موازین و دستورالعمل‌های ایمنی در برابر برق اشاره شده است.

مبحث استقرار سیستم مدیریت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی (OHSAS 18001) نیز به امر ایمنی در برابر برق به عنوان یک موضوع اساسی توجه شده است.

نوسانات جریان برق و تغذیه آن ممکن است در سیستم‌های الکترونیکی صنعتی،  برای سیستم ها مضر باشد و عمر آن را کاهش دهد. در این زمینه، با نصب منبع تغذیه سازگار با سیستم و طراحی سیستم‌هایی با ویژگی‌های ایمنی بیشتر، می‌تواند به حفاظت از آن ها در برابر نوسانات جریان و تغذیه کمک کند.منبع تغذیه فونیکس کنتاکت

جریان و تغذیه

در صنعت تولید، کنترل جریان و تغذیه مناسب، برای عملکرد بهینه و کارایی سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی بسیار حائز اهمیت است. در این مورد ابتدا باید مفهوم جریان و تغذیه را بررسی کرد.

جریان، به تعداد کولن باری مربوط می شود که از نقطه ای در مدار در واحد زمان عبور می کنند و تغذیه، اطمینان از ارائه توان الکتریکی به تجهیزات مختلف در سیستم‌های الکتریکی است.

منبع تغذیه چیست و چه کاربردی دارد؟‌

منبع تغذیه دستگاهی است که وظیفه تامین جریان الکتریکی را  بر عهده دارد. منابع تغذیه این انرژی را از مولد های انرژی الکتریکی دریافت می کنند.

وظیفه اصلی منبع تغذیه تبدیل جریان الکتریکی به ولتاژ، جریان و فرکانس مورد نیاز یک مصرف کننده الکتریکی است.

منبع تغذیه یکی از اجزای اساسی در دستگاه‌های ابزار دقیق، از جمله CNC و ماشین‌آلات تزریق پلاستیک است. در سیستم‌های تولید کنترل صنعتی، منبع تغذیه به عنوان یکی از بخش‌های اصلی و جانبی سیستم، نقش مهمی در کارکرد دستگاه‌ها و جلوگیری از آسیب های احتمالی به سیستم را دارد. هدف این کار ارائه تغذیه الکتریکی پایدار و بدون نوسان در سیم‌ها و مدارهای دستگاه‌ها به منظور حفظ کیفیت و دقت کارکرد در حین فرایند تولید است.

کاربرد های دیگر منبع تغذیه

  • محدود کردن جریان تنظیم شده توسط بار به سطوح ایمن
  • قطع کردن جریان در زمان های رخ دادن یک خطای الکتریکی
  • ایجاد شرایط مناسب برای جلوگیری از ورود نویز الکترونیکی یا نوسان دامنه ولتاژ بر روی ورودی به دست آمده از بار
  • تصحیح ضریب توان
  • ذخیره انرژی برای انتقال آن در زمان های قطع شدن مولد انرژی
  • تمامی منابع تغذیه یک ورودی دارند که جریان الکتریکی را از مولد دریافت میکنند و یک یا چندین خروجی دارند که به بار (مصرف کننده) جریان می دهد.

انواع منبع تغذیه جهت استفاده در صنایع وجود دارند مانند: منبع تغذیه داژنگ، منبع تغذیه مین ول ، منبع تغذیه یونیتی و … که  از پرکاربردترین آن ها منبع تغذیه فونیکس کنتاکت می باشد.

 


شرکت فونیکس کنتاکت تولید کننده انواع مبدل های صنعتی از قبیل منابع تغذیه فونیکس کنتاکت، جهت استفاده در تجهیزات صنعتی می باشد. از کاربردی ترین منابع تغذیه فونیکس کنتاکت به شرح منبع تغذیه trio و منبع تغذیه quint اشاره می کنیم.

منابع تغذیه فونیکس کنتاکت با توجه به طراحی، عملکرد و قابلیت آن ها متفاوت است. این منابع به طور مطلوب به منظور تطابق با الزامات مختلف مانند ساخت ماشین آلات و تولید سیستم ها، اتوماسیون ساختمان، کشتی سازی یا مهندسی فرآیند سازگار است.

امکان موازی شدن به منظور ارتقا قابلیت اطمینان یا افزایش جریان خروجی از دیگر قابلیت های این سیستم ها می باشد.

همچنین پاور فونیکس کنتاکت قابلیت اتصال سری به منظور افزایش ولتاژ را نیز دارد.

منبع تغذیه فونیکس کنتاکت TRIO

این منابع تغذیه با قابلیت دریافت ورودی AC در دو حالت تک فاز و سه فاز طراحی شده اند. در حالت ورودی سه فاز در صورت قطع یک فاز اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نمی آید و پاور فونیکس با دو فاز به عملکرد خود ادامه می دهد. ولتاژ خروجی این منابع تغذیه توسط پتانسیومتر قابل تغییر می باشد. امکان موازی شدن به منظور ارتقای قابلیت اطمینان یا افزایش جریان خروجی از دیگر قابلیت های این سیستم ها می باشد.

همچنین این منابع قابلیت اتصال سری به منظور افزایش ولتاژ را نیز دارند. این نوع از منابع تغذیه قیمت بسیار مناسب تری نسبت به منابع تغذیه QUINT داشته و در کاربردهای رایج صنعتی بسیار مقرون به صرفه می باشند.

توضیحات محصول

TRIO POWER مخصوصاً برای تولید ماشین های استاندارد مناسب است، به لطف نسخه های ۱ و ۳ فاز تا ۹۶۰ وات بسته تایید بین المللی امکان استفاده در سراسر جهان را فراهم می کند.

محفظه فلزی مستحکم، استحکام الکتریکی بالا و محدوده دمایی وسیع، سطح بالایی از قابلیت اطمینان منبع تغذیه را تضمین می کند.

مشخصات فنی منبع تغذیه سوئیچینگ Phoenix Contact

توسط طیف گسترده ای از پاور تغذیه فونیکس کنتاکت، می توان با اطمینان ماژول های تغذیه را در کابینت های کنترلی استفاده کرد. این منابع تغذیه دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • با حداکثر قابلیت ها
  • دارای قابلیت های استاندارد
  • با قابلیت های پایه
  • مناسب برای تکنولوژی MCR
  • مناسب برای توزیع کنندگان نصب

منبع تغذیه مدل TRIO

 


power supply فونیکس کنتاکت سری QUINT

ویژگی های منبع فونیکس کنتاکت تغذیه سری QUNIT

  • ورودی AC یا DC تک فاز، سه فاز
  • خروجی DC حداکثر توان ۱۰۰۰ وات
  • ولتاژ های ۱۲ و ۲۴ و ۴۸ ولت DC

توضیحات محصول

منبع تغذیه QUINT POWER با حداکثر عملکرد قطع کننده های مدار QUINT POWER به صورت مغناطیسی و بنابراین به سرعت با شش برابر جریان اسمی قطع می شود تا سیستم انتخابی و در نتیجه مقرون به صرفه باشد.

حفاظت سطح بالا و در دسترس بودن سیستم علاوه بر این، به لطف نظارت بر عملکرد پیشگیرانه، تضمین می شود، زیرا وضعیت های عملیاتی بحرانی را گزارش می کند.

راه اندازی قابل اطمینان بارهای سنگین از طریق ذخیره توان استاتیک POWER BOOST انجام می شود.

منبع تغذیه مدل QUINT

 

منبع تغذیه فونیکس کنتاکت سری  با قابلیت دریافت رنج وسیعی از ولتاژ ورودی AC و DC در دو حالت تک فاز و سه فاز طراحی شده اند. امکان موازی شدن به منظور ارتقاء قابلیت اطمینان Redundant یا افزایش جریان خروجی از دیگر قابلیت های این سیستم ها می باشد. لازم به ذکر است که منابع تغذیه QUINT به منظور افزایش ولتاژ قابلیت سری شدن نیز دارند.

در حالت ورودی سه فاز در صورت قطع یک فاز اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نمی آید و منبع تغذیه با دو فاز باقیمانده به عملکرد خود ادامه می دهد. برخی از مدل های منابع تغذیه QUINT قابلیت نصب در محیط های EX را نیز دارا می باشند. منابع تغذیه  QUINT قابلیت تامین جریان دایمی مازاد تا ۵۰٪ جریان نامی را دارا می باشند (مشروط به محدود بودن دمای محیط تا ۴۰ درجه سانتیگراد)، این قابلیت به نام POWER BOOST مشهور می باشد. این ویژگی باعث می گردد تا افت ولتاژهای ناشی از راه اندازی بارهای پرمصرف در شبکه متصل به این منابع تغذیه ایجاد نشده و همیشه ولتاژی ثابت برای مصرف کننده تامین گردد.

ولتاژها و جریان های قابل انتخاب در پاور فونیکس سری QUINT سه فاز شامل چه محدوده ای است؟

منابع تغذیه QUINT سه فاز شامل انواع ولتاژها و جریان های پرکاربرد صنعتی به صورت جدول زیر می باشد:

منابع تغذیه سه فاز سری QUINT
ولتاژ۲۴ ولت DC۴۸ ولت DC
جریان۵ و ۱۰ و ۲۰ و ۴۰ آمپر۱۰ و ۲۰ آمپر

 

ولتاژ ورودی در منابع تغذیه سری QUINT فونیکس کنتاکت علاوه بر ولتاژ AC برق شهری شامل محدوده بزرگی از ولتاژهای DC نیز می باشد. محدوده ولتاژ AC ورودی منبع تغذیه فونیکس کنتاکت  از ۳*۳۲۰ ~ ۵۷۵ ولت AC و محدوده ولتاژ DC ورودی از ۴۵۰ ~ ۸۰۰ ولت DC می باشد. همچنین محدوده ولتاژ خروجی نیز با استفاده از یک ولوم کوچک روی منبع تغذیه فونیکس کنتاکت قابل تنظیم است. این ولتاژ برای منابع تغذیه ۲۴ و ۴۸ ولت DC به ترتیب از ۱۸ تا ۲۹.۵ و ۳۰ تا ۵۶ ولت DC قابل تغییر می باشد و همانطور که می بینیم فقط با استفاده این دو ولتاژ می توان طیف کاملی از ولتاژها را از ۱۸ ولت DC تا ۵۶ ولت DC برقرار کرد.

معرفی عملکرد POWER BOOST (ذخیره یا رزرو توان):

منابع تغذیه سری QUINT با استفاده از این ویژگی، ذخیره توان ایستا (Static Boost) تا ۱.۵ برابر جریان نامی را به طور دائم ارائه می دهند. با توجه به نمودار زیر همانطور که مشخص است در دمای محیط تا ۴۰+ درجه سانتیگراد POWER BOOST به طور مداوم در دسترس است و می توان به صورت دائمی ۱.۵ برابر جریان نامی را مورد استفاده قرار داد. زمانی که منبع تغذیه در مود POWER BOOST کار می کند، LED مربوط به آن در قسمت جلوی آن روشن خواهد شد. در دمای بالاتر از ۴۰ درجه نیز POWER BOOST برای چند دقیقه در دسترس است. این موضوع تامین جریان بارهای خازنی (با هجوم زیاد) و همچنین بارهای با مبدل های DC/DC در مدار اولیه را تضمین می کند.

نمودار منبع تغذیه فونیکس کنتاکت


 استفاده از تکنولوژی SFB در منابع تغذیه فونیکس کنتاکت

به منظور اینکه فیوزهای قطع کننده مدار یا همان فیوزهای مینیاتوری، بتوانند سریع و بدون مشکل مسیر معیوب یا اتصال کوتاه یک سیستم را قطع کنند، منابع تغذیه باید بتوانند چندین برابر جریان نامی را برای مدت کوتاهی در یکی از پورت های خروجی خود تأمین کنند.

با فناوری SFB (Selective Fuse Breaking) که ۶ برابر جریان نامی را برای ۱۲ میلی ثانیه تأمین می کند، ذخیره انرژی به صورت پویا در دسترس خواهد بود. مسیرهای معیوب جریان به طور انتخابی خاموش شده، خطا ایزوله شده و اجزای مهم سیستم بدون قطعی و مشکل به کار خود ادامه می دهند.

برای فهم بهتر این موضوع، فرض کنید چند سیستم یا مصرف کننده به ترتیب به پورت های یک منبع تغذیه متصل شده اند. زمانی که در یکی از این مسیرها خرابی یا اتصال کوتاه اتفاق بیفتد، می تواند به کل سیستم یا منبع تغذیه ضرر جبران ناپذیر وارد نماید.

در این حالت اگر منبع تغذیه فونیکس کنتاکت نتواند جریان بالای درخواستی مسیر معیوب را برای مدت کوتاه تامین کند ممکن است هم منبع تغذیه phoenix contact  آسیب ببیند و هم اینکه جریان مسیرهای دیگر آن را نیز تحت الشعاع قرار دهد و سیستم های دیگر را با افت یا قطعی مواجه کند. بنابراین همانطور که مشخص است فناوری SFB، پایداری و اطمینان بالایی را به یک سیستم ارائه می دهد.

منبع تغذیه سوئیچینگ سری QUNIT فونیکس کنتاکت با قابلیت های حداکثر دارای فناوری یکپارچه و رابط منحصر به فرد و قابل تنظیم NFC است. برای قدرت های زیر ۱۰۰ وات حتی کوچک ترین پاور فونیکس سری QUNIT با نظارت بر عملکرد پیشگیرانه و ذخیره توان امکان دسترسی عالی را برای سیستم شما فراهم می کند.

درباره فونیکس کنتاکت

شرکت آلمانی فونیکس کنتاکت با بیش از۱۰۰ سال سابقه و تولید بیش از ۹۸۰۰۰ نوع محصول مختلف ، یکی از بزرگترین شرکتهای عرضه تجهیزات برق و الکترونیک در زمینه اتوماسیون صنعتی بوده و علاوه بر کارخانجات متعدد در کشور آلمان، با تاسیس خطوط تولید انحصاری خود در کشورهای صنعتی جهان، توانسته است محصولات خود را در شش گروه مختلف و با کیفیت بسیار بالا به صنایع مختلف ارائه نماید. این شرکت در زمینه تولید انواع ترمینال از سال ۲۰۰۱ تاکنون رتبه اول را در سطح جهان به خود اختصاص داده است و با بهره مندی از ۱۲۸۰۰ نیروی متخصص خود ؛ سالانه در حدود ۱۰۰۰ نوع محصول جدید در حوزه اتوماسیون صنعتی را به بازار عرضه می نماید.

با استفاده از محصولات ما، به ایمنی، دسترسی و بازدهی سیستم های صنعتی خود بهبود چشمگیری ببخشید!

 

درباره پایکاربنیان 

شرکت پایکار بنیان نماینده رسمی فونیکس کنتاکت به منظور شناخت نیازمندی های کشور در زمینه اتوماسیون صنعتی در ایران مفتخر به ارائه و تامین تجهیزات محافظتی مانند منابع تغذیه به مشتریان و تابلوسازان صنعت برق از سالیان گذشته می باشد.

برای خرید محصولات فونیکس کنتاکت از جمله منبع تغذیه فونیکس کنتاکت می توانید با شماره ۰۲۱۸۲۴۴۲۴۱ نماینده فروش محصولات فونیکس کنتاکت تماس حاصل نمایید.